Bottom-up selectie is niet voldoende in opkomende markten; landkeuze is ook van belang
Hoe beheert het Emerging Markets team van Morgan Stanley Investment Management (MSIM), gevestigd in het Verre Oosten, een portefeuille van aandelen? Wat is hun positionering? Steve Sun, Senior Portfolio Specialist voor Emerging Markets Equity bij MSIM, legt uit.
Sun begon in 2016 bij Morgan Stanley en heeft dertig jaar ervaring in beleggen. "Ik ben hier in het Verre Oosten, specifiek in Singapore, omdat we echt onze vinger aan de pols willen houden van wat er gebeurt in deze lokale markten. Het is veel moeilijker om deze markten te volgen vanuit bijvoorbeeld Londen, Parijs of Frankfurt. De dingen veranderen hier ook heel snel, en het opbouwen van een lokaal netwerk is erg belangrijk. Singapore is in dit opzicht een ideale basis. De realiteit is dat Azië een groot deel uitmaakt van het EM-universum en we vermoeden dat zijn aandeel alleen maar groter zal worden."
"In de afgelopen twaalf tot dertien jaar hebben opkomende landen het minder goed gedaan dan ontwikkelde landen. Dit komt deels doordat de opkomende landen het aanzienlijk beter deden dan de Amerikaanse markt van 2000 tot 2010. Ik denk dat mensen zijn vergeten vanwege de recente geschiedenis dat de S&P 500 een negatief rendement had in de 10 jaar van 2000 tot 2010. Dus, er was een behoorlijke outperformance door opkomende landen. De laatste tien jaar zijn min of meer omgekeerd. Maar we bereiken een punt waarop de relatieve waarde weer interessant wordt. Dit biedt kansen voor beleggers in deze markten."
Zal de onrust in het Midden-Oosten de opkomende markten niet beïnvloeden?
"Je kunt het draaien zoals je wilt, maar de wereldeconomie is nog steeds afhankelijk van olie, ondanks alle inspanningen voor vergroening en duurzaamheid. Als belegger in opkomende landen moet je hier echt rekening mee houden, omdat het zowel een financieel als een duurzaamheidsrisico is. De prijs van olie en de fluctuaties ervan bepalen het welzijn van landen in het Midden-Oosten en dus de aandelenprijzen.
De Straat van Malakka is de drukste zeevervoerroute en ook de belangrijkste route voor het transport van olie naar Azië vanuit de Perzische Golf. China importeert het grootste deel van zijn olie via deze route. Daar ligt dus het probleem. Het Philip Kanaal in Singapore is slechts 2,8 km breed, en de Amerikanen zouden het kunnen sluiten en de Chinese economie ernstig kunnen schaden. Het rekening houden met geopolitieke risico's is daarom essentieel.
Landen zoals India importeren dan al hun energie. Zuid-Korea importeert ook veel energie, en China is nog steeds afhankelijk van fossiele brandstoffen om de groei te stimuleren. Marktvolatiliteit op een geopolitiek niveau is naar mijn mening inherent aan opkomende markten. Wanneer je een investeringsuniversum van 24 landen hebt waaruit je investeringen kunt selecteren, gebeurt er altijd wel iets ergens in de wereld. Klanten zijn gefocust op wat er gebeurt in China en Taiwan, maar men praat niet vaak over Noord-Korea dat doorgaat met het lanceren van raketten. We volgen niet alleen de macrokwesties maar ook politieke factoren in de regio."
Welke sectoren bekijkt u momenteel nauwkeuriger?
"Wij kijken naar bedrijven die profiteren van structurele groei. Als we spreken over structurele groeiverhalen in opkomende markten, denken we meteen aan consumenten. Bijvoorbeeld de inclusie van mensen in Latijns-Amerikaanse landen die eerder geen toegang hadden tot het banksysteem. Brazilië heeft hier veel voordeel van gehad. Financiële diensten en banken zijn onderdeel van het brede thema waarin wij investeren. Het andere gebied waar we naar kijken, is de toegenomen focus op duurzaamheid en bedrijven die profiteren van deze verschuiving, zoals makers van elektrische voertuigen, evenals bepaalde grondstoffen zoals koper. En natuurlijk de opkomst van AI."
Is het belangrijk om aanwezig te zijn in de regio?
"Ja, omdat landkeuze erg belangrijk blijft. We zijn zeer proactief in het nemen van deze landkeuzebeslissingen. Alles verloopt in cycli, en het is belangrijk om op de lange termijn te denken. Daarom hebben veel van onze portefeuillebeheerders meer dan twintig jaar in hetzelfde team gewerkt. En ik denk dat het belangrijk is om die lange termijnvisie te hebben, om die middelen in te zetten, en om te voelen wat er op de grond gebeurt."
Wat zijn momenteel uw sterkste overtuigingen?
"Als u naar onze kernstrategie kijkt, hebben we onze grootste gewichten in landen als India en China. Wat betreft financiële diensten in India, blijven een aantal van de grotere banken zeer interessant. In Noord-Azië kijken we naar halfgeleiderbedrijven die microchips maken die onze economieën aandrijven. Onze meer gefocuste strategie voor opkomende markten met sterke overtuigingen heeft ook geprofiteerd van de opkomst van een van de grootste e-commercebedrijven in Latijns-Amerika. En meer recentelijk, een in Latijns-Amerika gevestigde digitale neobank die groei heeft, niet alleen in Brazilië, maar ook in Colombia en Mexico, waarbij marktaandeel wordt gewonnen van gevestigde bedrijven. Dit hebben we zowel in onze kernstrategie als onze strategieën met sterke overtuigingen."